המקום הכי קריר בת"א


פארקים ו'ריאות ירוקות' מציעים לאנשי העיר מילוט משאון הכרך וחיבור ספורטיבי כדרך הטבע, להבדיל מהמולת מועדוני הכושר.
אבל כל מי שניסה בחודשי הקיץ ריצה או הליכה בפארק, נתקל בשילוב המעיק של החום והלחות. מנגנון הקירור העיקרי של הגוף הוא באמצעות נידוף זיעה שמסלק חום מפני העור. אבל כשהאוויר עמוס לחות הוא מתקשה לקלוט עוד אדי מים ולכן הזיעה שלנו מתנדפת בקושי וניגרת כמעט לחינם. הצרה היא שהלחות נוטה לעלות דווקא בשעות הערב הפופולאריות לאימון הכושר. חובבי כושר קונים חולצות יקרות מאריגים מתוחכמים המבטיחים נידוף זיעה מקסימלי, אבל ביולי-אוגוסט כשהאוויר הופך 'מרק' מגעיל של חום+לחות אפילו האריג האוורירי ביותר לא יושיע. את הרצים המקצועיים בפארקים תראו לרוב בגופיה הכי קלילה (נשים) או פשוט ללא חולצה...(גברים)
בעניין ההתאווררות מציעים האופניים יתרון ייחודי.  מהירותם הטבעית- פי שתיים עד פי 3 מהירים מריצה-  תעניק לכם 'רוח פנים' משיבת נפש אפילו בחום יולי-אוגוסט, דבר שאי אפשר לחלום עליו בריצה וודאי שלא בהליכה. האופניים גם פותרים את בעיית החנייה ומאפשרים גישה קלילה ללב הפארק הקריר יותר. קבלו הסקופ הקריר של הקיץ: סביב 'גבעת המופעים' בעומק פארק הירקון (משיק למימדיון) , גילינו שביל קריר (ומואר!) של שפיות, השביל המציל,  אפילו בערבי יולי-אוגוסט.

 
התחממות כדור הארץ מפומפמת ללא הפסק, אך כל הקלימטולוגים מסכימים שחמורה ממנה תופעת התחממות הערים ב 4 מעלות לערך ביחס לסביבן.
כש'אי החום העירוני' (UHI (urban heat island  התל אביבי מבשל את יושביו ב -28-27 מעלות והאוויר לא זז, מופיע לו מיקרו-אקלים מקסים סביב גבעת המופעים הירוקה בפארק הירקון. שם קריר ב 4 מעלות לפחות! כשתרכבו מהכרך המהביל לשביל המציל תחוו חלום ליל קיץ אמיתי בפארק. לרגעים אפילו תחושת צמרמורת קרירה ומענגת בגב.
השביל מואר כולו אך ליתר בטחון רצוי לא לשכוח 'נצנצים' אדומים מאחור ופנסי אופניים בהירים מלפנים (בכל חנות אופניים ניתן היום להשיג ציוד תאורת LED עוצמתי וחסכוני ב 100-250 ₪).
שבילים-קרירים ומשיבי נפש לרכיבת ערב נעימה ניתן למצוא גם בפארקים קטנים יותר ואפילו סתם בשולי ערים. בראשון, למשל גילה הרוכב ינקו אייזיק 'מרובע' רחובות מואר ובטוח לרכיבה (פניות ימינה ללא צמתים מסוכנים) ליד מגדל המים בשיכון המזרח (הרחובות יוסף בורג, רפופורט)
אנו מתכנסים שם לעת ערב, רוכבי שטח היוצאים לצוד להם אימון מהירות ובעיקר כבישונים (כינוי מדליק  של הרוכב והמאמן דרור ורדימון לחובבי אופני כביש מהירים) ומריצים הקפות מהירות. זה קצת לא פייר שרוכבי השטח חומדים להם שבילים סלולים כי ה'כבישונים' על גלגליהם הדקיקים מוגבלים לחלוטין לאספלט.
מחקרים במנהרת רוח גילו מזמן כי מעל 30 קמ"ש רוב כוחו של הרוכב מבוזבז כדי לפלס לעצמו דרך... באוויר. אכן לא יאומן- רוכב מהיר מבזבז מעל 80% מהספק רגליו על התנגדות לדבר השקוף הזה שאנו נושמים. רוח נגדית גרועה לפעמים מעלייה קשה. בעלייה לפחות מרוויחים 'אנרגית גובה' באדיבות כוח הכובד וזו משתחררת בכיף בירידה שבאה אחריה. המאבק בהתנגדות הרוח, לעומת זאת, הוא בזבוז אנרגיה נטו. אך גם כאן מתגלה יתרון מפתיע של רכיבה בחברותא:  בעגת הכבישונים זה נקרא 'לתפוס גלגל' (דראפטינג): רכיבה מאחורי רוכב חזק 'מסתירה את הרוח' ומאפשרת למוביל בעל כושר למשוך אחריו כמעט כמו קטר כמה טירונים שיכורי מהירות. אך זהירות- יש לרכוש מיומנות בסיסית של רכיבה בקבוצה. לשמור בהתחלה מרחק של מטר וחצי לפחות מהגלגל שלפנייך ורק אחרי כמה חודשי אימון בקבוצה להעז להתקרב יותר. כך יכולים רוכבים ברמות כושר שונות להתאמן למעשה יחד, כאשר החזקים מתחלפים בהובלה מול חזית הרוח. מדליק, לא?
שיכרון המהירות הכיפי טומן בחובו סכנות בטיחותיות. קסדה היא כמובן חובה (גם על פי חוק!) ,אך כדאי לשקול גם לבישת מגיני מרפקים כנהוג ברולר-סקייטינג המגדילים את יכולת ההישרדות בנפילה. 'ענקי הכביש' של הטור דה פראנס מוותרים עליהם מטעמי אירודינמיות אך משלמים לא פעם במרפקים מדממים הזוכים לקלוז-אפים בטלוויזיה. מגיני ברכיים הם מסורבלים מדי לרכיבת כביש או שטח (למעט פעלולים מסוכנים או מירוצי 'דאון היל' הידרדרות מטורפת לפסגת האדרנלין באופניים מיוחדים).
במינכן, עיר ידידותית לאופניים הסביר לנו מדריך תיירים שלרוכבים בשבילי האופניים "יש רישיון להרוג" ואכן, 'ערבוב' של הולכי רגל ורוכבי אופניים עלול להיות מסוכן כמעט כמו נהיגה ואלכוהול.
אז קודם כל משנה זהירות ושנית, נחוץ בדחיפות קמפיין בטיחות לאופניים לפני שחלילה יקרה אסון בשבילים 'המעורבים'. כבישונים טובים דוהרים ב 40 קמ"ש והמעולים גם 45 קמ"ש. התנגשות חזיתית כאן היא ממש קטלנית. לפיכך (לפחות במסלולים מעגליים כמו ראש ציפור וגבעת המופעים בירקון)  יש לחייב לרכב בכיוון מוגדר. קהילת הכבישונים עדיין מחכה לראש עיר עם חזון דו גלגלי שיסגור סופסוף מסלול מהיר בלעדי לאימוני/מירוצי 'קריטריום'. זו תהיה תרומה נכבדה לבטיחות הספורטיבית ולקידום רכיבת הכביש הזוכה לפריחה חסרת תקדים.

 התכנים המופיעים בדף זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם מהווים המלצה כלשהי.